Τι είναι η συμβουλευτική γονέων;
20 Οκτωβρίου, 2024Η χρήση των smartphones από τους εφήβους
11 Δεκεμβρίου, 2024Τι είναι το φαινόμενο του bullying;
Το φαινόμενο του bullying (εκφοβισμός), είναι ένα φαινόμενο που έχει μελετηθεί αρκετές δεκαετίες από τις επιστήμες κοινωνικής συμπεριφοράς, τόσο σε ό,τι αφορά το σχολικό πλαίσιο (όταν μιλάμε για τον σχολικό εκφοβισμό) όσο και την οικογένεια, την εργασία, την γειτονιά ή το διαδίκτυο.
Οι μορφές που μπορεί να πάρει είναι οι εξής:
ΣΩΜΑΤΙΚΗ | ΛΕΚΤΙΚΗ | KOΙΝΩΝΙΚΗ-ΣΥΝΑΙΣΘ/ΚΗ | |
ΑΜΕΣΗ | Χτύπημα, κλότσημα, σπρώξιμο Κλοπή, κρύψιμο, καταστροφή αντικειμένων Εξαναγκασμό να κάνει κάτι που δεν θέλει | Παρατσούκλια Πειράγματα (εμφάνιση, ρούχα, αντικείμενα) Προσβολές Απειλές (σωματικής βλάβης, κλοπής ή αποκάλυψης προσωπικών πληροφοριών) Σχόλια (ρατσιστικά, σεξουαλικά) Δεν του/της μιλάει | Άσεμνες χειρονομίες Αποκλεισμό/απόρριψη Λοξές/υποτιμητικές ματιές |
ΕΜΜΕΣΗ | Κάποιον άλλον να χτυπήσει | Διάδοση ψεμάτων/φημών Σχόλια πίσω από την πλάτη Ενοχλητικά μηνύματα (vb/fb) | Αποκλεισμός επίτηδες από την ομάδα Μορφασμοί απόρριψης |
Το παιδί μου αναφέρει περιστατικά από το σχολείο. Να ανησυχήσω;
Όλοι μας μπορεί μεμονωμένα να κάνουμε ή να δεχτούμε πειρακτικά σχόλια. Ποιος μπορεί να αρνηθεί οτι έχει πιάσει κάποια στιγμή στη ζωή του τον εαυτό του είτε να σχολιάζει για κάποιον πίσω από την πλάτη του είτε να αναφέρεται σε κάποιον πειρακτικά με παρατσούκλια; Μπορεί μάλιστα να είναι και ο ίδιος ο δέκτης των σχολίων αυτών.
Το πρόβλημα, ωστόσο, ξεκινά όταν ο εκφοβισμός αυτός επαναλαμβάνεται. Όταν δηλαδή κάποιος γίνεται σταθερά θύτης ή θύμα στις σχέσεις του.
Τι φταίει;
Ο Stephen Karpman περιέγραψε το φαινόμενο του εκφοβισμού ως ένα ψυχολογικό παιχνίδι εξουσίας που όμως έχει τραγικές συνέπειες για όλους τους εμπλεκόμενους. Οι θύτες, αυτοί που ασκούν τον εκφοβισμό είναι συνήθως οι ίδιοι γεμάτοι φόβο που λειτουργούν με βάση το ότι η «επίθεση είναι η καλύτερη άμυνα» και έτσι καμουφλάρουν το φόβο τους. Τα θύματα, που δέχονται τον εκφοβισμό, έχουν συνήθως χαμηλή αυτοπεποίθηση με αποτέλεσμα να γίνονται ιδιαίτερα ευάλωτοι στην κριτική. Με άλλα λόγια τσιμπάνε στο δόλωμα που ρίχνουν οι θύτες.
Ποιος χρειάζεται βοήθεια;
Τόσο ο θύτης όσο και το θύμα χρειάζονται εκπαίδευση σε κοινωνικές δεξιότητες. Ο θύτης χρειάζεται βοήθεια να βγει από το φαύλο κύκλο της επιθετικότητας, που απλά επιβεβαιώνει αυτό που πιστεύει – ότι ο κόσμος είναι κακός και πρέπει να προλάβει να επιτεθεί πριν του επιτεθούν. Στο θύμα χρειάζεται να ενισχυθεί η αυτοπεποίθησή του και η διεκδικητικότητά του, ώστε να αντιμετωπίζει εποικοδομητικά τις ενοχλήσεις του θύτη.
Τι μπορώ να κάνω ως γονιός αν αντιληφθώ ότι το παιδί μου γίνεται θύμα ή θύτης στο σχολείο;
1. Είναι σημαντικό να διατηρήσετε την ψυχραιμία σας και να αντλήσετε αρκετές πληροφορίες για το τι ακριβώς συμβαίνει.
2. Ενθαρρύνετε το παιδί σας να συμμετέχει σε εξωσχολικές δραστηριότητες που ενισχύουν τα δυνατά του σημεία.
3. Ενθαρρύνετε το παιδί σας να συμμετέχει σε ομαδικές δραστηριότητες είτε εντός του σχολείου (όταν παρέχεται αυτή η δυνατότητα) είτε εξωσχολικά, όπου θα έχει την ευκαιρία να αναπτύξει τις κοινωνικές του δεξιότητες.
4. Συζητήστε μαζί του τα βήματα που πρέπει να κάνει για να προστατευτεί σωματικά και συναισθηματικά.
5. Γίνετε εσείς καλό πρότυπο αυτοπεποίθησης, διεκδικητικότητας αλλά και σεβασμού προς τους άλλους,. Τα παιδιά μαθαίνουν παρακολουθώντας.
6. Βοηθήστε να αναγνωρίσει 2-3 άτομα από το προσωπικό του σχολείου με τα οποία μπορεί να επικοινωνήσει όταν το χρειαστεί.
7. Αναζητήστε θεραπευτική βοήθεια αν βλέπετε ότι ενώ έχετε κάνει όλα τα παραπάνω το παιδί σας παραμένει είτε σε ρόλο θύτη, είτε σε ρόλο θύματος.
Χρήσιμες συνδέσεις
https://www.youtube.com/results?search_query=the+bus+stop+anti+bullying
https://www.youtube.com/watch?v=XCPKMWyF1Lo